kiosterakis.gr +

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ-ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΜΕ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΜΑΤΙΑ...

Τί παίζαμε τότε που δεν είχαμε υπολογιστές;

Τα παιδιά πάιζουνΤι θα λέγατε αν αντί για "call of duty" παίζαμε "πόλεμο και ειρήνη" ή αντί για fifa, τζαμί; Τα παιδιά που αποφάσισαν να διαλέξουν τη δεύτερη επιλογή έκλεισαν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και εξασκήθηκαν, με τη βοήθεια των παλαιότερων γενιών, σε παραδοσιακά ομαδικά παιχνίδια που παίζονται στη γειτονιά και όχι μέσα στο σπίτι, με μια πάνινη μπάλα, δύο λάστιχα από ρόδες, λίγα καρύδια και μερικά πετραδάκια, χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο, ποντίκι και πληκτρολόγιο.

Η γειτονιά του παιχνιδιού ήταν η κεντρική πλατεία της Μηχανιώνας και η συμμετοχή στις ομάδες πολυπληθής: 150 παιδιά δημοτικού, αλλά και μέλη του ΚΑΠΗ της περιοχής έπαιξαν τσιλίκι, ντικ, πεντόβολα και μαντηλάκι, την ώρα που ο ντελάλης διαλαλούσε τα νέα του χωριού και ο παγωτατζής καλούσε τα παιδιά κοντά του για να τους κεράσει παγωτό...

Περιγραφή παιχνιδιών:

Πεντόβολα

Πέντε λεία πετραδάκια στο μέγεθος του φουντουκιού χρειάζονται για να παίξει κανείς πεντόβολα. Αυτός που ξεκινά να παίζει πετά το πρώτο στον αέρα και την ώρα εκείνη, προτού πέσει στο έδαφος, πρέπει να σηκώσει το δεύτερο πετραδάκι. Αφού το πετύχει, την επόμενη φορά που πετά ένα πετραδάκι στο αέρα πρέπει να σηκώσει από το έδαφος δύο. Την επόμενη φορά τρία και την άλλη τέσσερα.

 

Εφόσον ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, ο παίκτης σχηματίζει με τον δείκτη και τον αντίχειρα μια καμάρα στο έδαφος και οφείλει να "περάσει" από κάτω τα πετραδάκια. Όταν κάποιος χάσει σε κάποιο στάδιο του παιχνιδιού, ξεκινά ο επόμενος.

Ο Σαλίγκαρος

Παίζεται με βώλους, τις γνωστές γυάλινες μπίλιες. Αρχικά σχηματίζεται στο χώμα ένα σαλιγκάρι και τα παιδιά προσπαθούν, ρίχνοντας την μπίλια τους, να μην ξεφύγουν από το σχήμα, αλλά να φτάσουν στο τέλος του σχήματος, το κέντρο του σαλιγκαριού. Όποιος βγει έξω από το σχήμα, χάνει.

Πάρτα όλα, δώστα όλα - Το παιχνίδι παίζεται με έναν κύβο, ξύλινο ή χάρτινο, ο οποίος σε κάθε του πλευρά αναγράφει ένα μήνυμα: "πάρτα όλα", "δώστα όλα", "δώσε δύο", "πάρε δύο" κ.ά. Οι παίκτες ρίχνουν τον κύβο και ανάλογα με την εντολή που θα δουν πρέπει να δώσουν ή να πάρουν κάποια ή όλα τα καρύδια που έχουν στο σακούλι τους.

Τα κουμπιά και το σχοινί

Με ένα απλό παιχνίδι, τα παιδιά της γενιάς των σημερινών παππούδων πείραζαν τα κορίτσια της εποχής. Το κουμπί περνούσε μέσα στο σχοινί και τα παιδιά, κρατώντας τις δύο άκρες του, το γύριζαν. Στη συνέχεια το άφηναν να ξετυλιχτεί και να ταλαντωθεί στα μαλλιά των κοριτσιών.

Με το ίδιο σχοινί και χωρίς το κουμπί έπαιζαν, δένοντας τις άκρες και κρατώντας το με τους δύο αντίχειρες, προσπαθώντας να φτιάξουν διάφορα σχήματα.

Ο τρόπος του λαχνίσματος

Το αποκαλούμενο και λάχνισμα δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένας τρόπος για να "βγάλει" μια ομάδα τη "μάνα", να βρεθεί εκείνος που θα τα "φυλάει" ή να εντοπιστούν οι αρχηγοί δύο ομάδων.

Ένας τρόπος λαχνίσματος είναι τα βηματάκια ή ποδαράκια, κατά τον οποίο δύο παιδιά στέκονται το ένα μπροστά στο άλλο και "κολλούν" βηματάκια το ένα μπροστά στο άλλο μέχρι να φτάσουν κοντά και να διαπιστωθεί αν το βηματάκι του ενός ή του άλλου παιδιού θα καλύψει εκείνο του αντιπάλου.

Δεύτερος τρόπος είναι τα μονά - ζυγά. Τα παιδιά αρχικά ορίζουν ποιο θα διαλέξει μονά και ποιο ζυγά. Έπειτα, το κάθε ένα από αυτά δείχνει κάποια από τα δάχτυλα του χεριού του. Το άθροισμα των δακτύλων των δύο παιδιών καθορίζει τον νικητή. Ένας τρίτος τρόπος είναι το "α μπε μπα μπλομ του κείθε μπλομ", μια έκφραση γνωστή από ένα παιχνίδι των Αθηναίων παίδων.

"Λάδι πουλώ ξύδι πουλώ, έχασα τον γάιδαρο και πάω να τον βρω"

Τη φράση αυτή λέει δυνατά το παιδί που βρίσκεται έξω από έναν κύκλο σχηματισμένο από παιδάκια, κρατώντας ένα μαντηλάκι στο χέρι. Κάποια στιγμή, το παιδί σταματά και αφήνει το μαντηλάκι στην πλάτη ενός από τα παιδιά του κύκλου.

Εκείνο οφείλει να σηκωθεί και να κυνηγήσει το πρώτο παιδί το οποίο θα προσπαθήσει να καθίσει στη θέση αυτού που σηκώθηκε. Αν το καταφέρει, τότε το παιδί που έχασε τη θέση του θα πρέπει να κάνει τη διαδικασία με το μαντηλάκι. Αν, όμως, το παιδί που έχασε τη θέση του πιάσει το πρώτο παιδί εκείνο ξεκινά πάλι να τρέχει γύρω από τον κύκλο.

Το μαντηλάκι

Με μαντήλι παίζεται ένα ακόμη παιχνίδι που ξεκινά με λάχνισμα για να αναδείξει τη "μάνα". Εκείνη κρατά ένα μαντηλάκι, ενώ αριστερά της και δεξιά της σχηματίζονται δύο ομάδες, τα μέλη των οποίων έχουν το καθένα από έναν αριθμό. Ο αριθμός αντιστοιχεί στη θέση που κατέχει κάποιο παιδί στη σειρά. Όταν η "μάνα" φωνάζει έναν αριθμό, τα μέλη των δύο ομάδων που αντιστοιχούν σε αυτόν θα πρέπει να την και να προσπαθήσουν να πάρουν το μαντήλι χωρίς να πατήσουν στην περιοχή της.

Περνά - περνά η μέλισσα

Δύο παιδιά, χτυπώντας τα χέρια, τραγουδούν το τραγούδι "περνά περνά η μέλισσα με τα μελισσόπουλα και με τα κλωσσόπουλα", την ώρα που τα υπόλοιπα παιδιά, κρατώντας το ένα το άλλο από τη μέση και σχηματίζοντας μια γραμμή περνούν κάτω από τα χέρια τους.

Όταν το τραγούδι σταματά, οι "μάνες" ρωτούν το παιδί που έχουν πιάσει από πού είναι, από την ομάδα της μίας ή της άλλης.

Η απάντηση καθορίζει πίσω από ποιά "μάνα" θα σταθεί κάθε παιδί και η ομάδα που "αποκτά" τα περισσότερα, κερδίζει. Ακολουθεί μια διελκυστίνδα, στην οποία οι δύο ομάδες πιάνονται από τα χέρια και τραβούν με δύναμη μέχρι να κερδίσει η δυνατότερη και να παρασυρθεί η πιο αδύναμη.

Τσιλίκι ή μπλίτσκας

Το παιχνίδι αυτό απαιτεί δεξιοτεχνία, γι' αυτό προϋποθέτει εξάσκηση και συνήθως το παίζουν μεγαλύτερα παιδιά. Παίζεται με δύο ξύλα, ένα μικρό, μήκους περίπου δέκα εκατοστών, και ένα αρκετά μεγαλύτερο και μυτερό. Ο σκοπός είναι να χτυπήσει κανείς με το μεγάλο ξύλο το μικρότερο που βρίσκεται στο έδαφος ώστε να σηκωθεί στον αέρα και να μετακινηθεί όσο γίνεται μακρύτερα.

Η απόσταση είναι αυτή που καθορίζει τον νικητή και μετριέται με το μήκος του μεγάλου ξύλου.

Το κατρακύλι

Ουσιαστικά πρόκειται για αγώνες δρόμου με παίκτες δύο παιδιά που χρειάζεται να έχουν το καθένα από μία ρόδα (την οποία τότε μάζευαν από καροτσάκια) και ένα σύρμα που γίνεται λαβή για να κυλάει η ρόδα ευκολότερα και προς την κατεύθυνση που οι παίκτες επιθυμούν.

Το ντικ

Στα τουρκικά σημαίνει όρθιος και στο παιχνίδι αυτό ένα παιδί στέκεται όρθιο, κρατώντας ένα καρύδι στο ύψος του ματιού του. Το παιδί πρέπει να αφήσει το καρύδι να πέσει και να χτυπήσει το καρύδι του αντιπάλου που βρίσκεται στο χώμα.

Το τζαμί ή κεραμιδάκια

Παίζεται με μια μπάλα, φτιαγμένη από ύφασμα και σχοινί και επτά κεραμιδάκια. Συμμετέχουν δύο ομάδες. Τα μέλη μιας ομάδας προσπαθούν να ρίξουν τα στημένα κεραμιδάκια και όταν γίνει αυτό, προσπαθούν να ξεφύγουν από τα μέλη της άλλης ομάδας που τους κυνηγούν για να τους πετύχουν με τη μπάλα και να τους "κάψουν". Αν δεν "καούν" και καταφέρουν να ξαναστήσουν τα κεραμιδάκια κερδίζουν. Διαφορετικά χάνουν.

Πόλεμος και ειρήνη

Δημιουργούνται δύο ισάριθμες ομάδες παιδιών που στέκονται η μία μπροστά στην άλλη, σε απόσταση είκοσι μέτρων. Τα μέλη κάθε ομάδας πιάνονται μεταξύ τους από τα χεράκια και ξεκινά ανάμεσά τους ένας διάλογος. "Ζητούμε πόλεμο" λέει η μία ομάδα, "και εμείς ειρήνη" απαντά η άλλη. "Και ποιον ζητάτε;" συνεχίζει η επικοινωνία, για να οριστεί το όνομα του παιδιού που στη συνέχεια θα πρέπει να πάρει φόρα και να τρέξει πάνω στην αντίπαλη ομάδα. Αν το παιδί καταφέρει να σπάσει την ανθρώπινη αλυσίδα, θα διαλέξει ένα παιδί της ομάδας αυτής - λογικά το πιο δυνατό - και θα επιστρέψουν στην αρχική ομάδα. Αν όμως δεν την σπάσει, το παιδί αυτό θα ενσωματωθεί στην ομάδα που άντεξε και δεν διαλύθηκε η αλυσίδα της. Χάνει, τελικά, η ομάδα που θα μείνει με ένα παιδί.

Βασιλιά, βασιλιά με τα 12 σπαθιά

Ένα παιδί ορίζεται "βασιλιάς", κάθεται σε ένα σκαμνί και τα υπόλοιπα συγκεντρώνονται μπροστά του. Αφού συνεννοηθούν κρυφά και αποφασίσουν ένα επάγγελμα που θα παραστήσουν, τον ρωτούν:

"Βασιλιά βασιλιά με τα 12 σπαθιά, τι δουλειά; / Ήρθαμε στο σπίτι σου να κάνουμε δουλειά, τι δουλειά; / Και τα ρέστα; παγωτά".

Ο βασιλιάς πρέπει να μαντέψει τη δουλειά που αναπαριστούν τα παιδιά. Αν την καταλάβει, θα το φωνάξει και θα αρχίσει να κυνηγάει τα παιδιά. Εκείνο που θα πιάσει, θα γίνει βασιλιάς και θα πρέπει μετά να μαντέψει με τη σειρά του το επόμενο επάγγελμα. Αν δεν βρει το επάγγελμα, τα παιδιά θα ζητήσουν από το βασιλιά να μιμηθεί ένα ζώο ή να κάνει μια φωνή έναν ήχο.

ΠΗΓΗ: ΑΜΠΕ