kiosterakis.gr +

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ-ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΜΕ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΜΑΤΙΑ...

Συλλογή στατιστικών δεδομένων

Η συλλογή στατιστικών δεδομένων και η σημασία της σωστής επιλογής δείγματος...

Ένας τρόπος για να εξάγουμε απαραίτητες πληροφορίες από ένα πληθυσμό είναι να εξετάσουμε κάθε ένα άτομο του πληθυσμού ως προς το χαρακτηριστικό που μας ενδιαφέρει. Η μέθοδος αυτή ονομάζεται απογραφή (CENSUS).

Συλλογή
Στη χώρα μας γίνεται απογραφή του πληθυσμού κάθε 10 χρόνια από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδας (ΕΣΥΕ), η οποία αποτελεί κύρια πηγή δεδομένων δημογραφικού, οικονομικού, εμπορικού και βιομηχανικού χαρακτήρα.

Είναι προφανές ότι η απογραφή είναι μια χρονοβόρα διαδικασία η οποία για να πραγματοποιηθεί απαιτούντα αρκετά χρήματα. Επίσης είναι πολλές η φορές που η απογραφή είναι δύσκολο να πραγματοποιηθεί. Για παράδειγμα ένας υποψήφιος στις εκλογές δεν μπορεί να εξετάσει όλο το πλήθος των ψηφοφόρων για να μάθει τι γνώμη έχουν για τις πολιτικές του ιδέες ή μια μονάδα κατασκευής λυχνιών είναι αδύνατο να ελέγχει ποιοτικά όλες τις λυχνίες που παράγει.

Όταν λοιπόν η απογραφή είναι δύσκολη, αδύνατη, οικονομικά ή χρονικά ασύμφορη τότε ο ερευνητής μαζεύει πληροφορίες από μια μικρή ομάδα ατόμων η οποία είναι υποσύνολο του πληθυσμού. Η ομάδα αυτή ονομάζεται δείγμα. Μετά κάνει τις παρατηρήσεις του στο δείγμα και τα συμπεράσματα που θα προκύψουν από τη μελέτη θα ισχύουν για όλο τον πληθυσμό, αν βέβαια η επιλογή του δείγματος έχει γίνει με σωστό τρόπο ή όπως λέμε σε αυτή την περίπτωση, το δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού.

Επίσης, το χαρακτηριστικό ως προς το οποίο μελετάμε το δείγμα λέγεται μεταβλητή.

Το πλήθος των ατόμων του δείγματος λέγεται μέγεθος του δείγματος.

Η παραπάνω διαδικασία λέγεται δημοσκόπηση.

 

Παράδειγμα: Το Γυμνάσιο της Νέας Αλικαρνασσού, κατά το τρέχων έτος, έχει 500 μαθητές. Για να συμπεράνουμε κατά πόσο έχουν ελεύθερο χρόνο, επιλέξαμε τυχαία 40 μαθητές από όλα τα τμήματα και τους ρωτήσαμε πόσο ελεύθερο χρόνο σε ώρες, έχουν ημερησίως.

Στο παραπάνω παράδειγμα θέλουμε να βγάλουμε συμπεράσματα για όλους τους μαθητές του σχολείου από μία ομάδα 40 ατόμων, άρα η εργασία που ακολουθούμε λέγεται δημοσκόπηση.

Όλοι οι μαθητές του σχολείου αποτελούν τον πληθυσμό.

Τα 40 άτομα που παίρνουν μέρος στη έρευνα αποτελούν το δείγμα μας του οποίου το μέγεθος είναι 40.

Το δείγμα μας είναι αντιπροσωπευτικό διότι επιλέξαμε τυχαία 40 μαθητές από το σχολείο άρα εκπροσωπούνται όλα τα τμήματα.

Η μεταβλητή Χ είναι “οι ώρες ελεύθερου χρόνου που έχει ο μαθητής ημερησίως”.

Η σημασία της σωστής επιλογής δείγματος

Μια σημαντική παρατήρηση είναι ότι η σωστή επιλογή δείγματος μπορεί να μας δώσει καλύτερα αποτελέσματα από ένα μεγαλύτερο δείγμα που δεν έχει παρθεί με σωστό τρόπο. Για να γίνει αυτό κατανοητό ας δούμε τι έγινε στις ΗΠΑ κατά τις προεδρικές εκλογές του 1936.

Το αμερικάνικο λογοτεχνικό περιοδικό Literary Digest δημοσίευσε ένα ερωτηματολόγιο σχετικό με τις επικείμενες προεδρικές εκλογές της χώρας. Η ανταπόκριση των αναγνωστών σε αυτή τη δημοσκόπηση ήταν μεγάλη και έτσι το περιοδικό χρησιμοποιώντας ένα δείγμα μεγέθους 2.400.000 ατόμων προέβλεψε νίκη του Landon με ποσοστό 57%.

Παράλληλα με το περιοδικό, το δημοσκοπικό γραφείο του G. Gallup έκανε τη δική του δημοσκόπηση προσέχοντας όμως πολύ στην επιλογή του δείγματος το οποίο αποτελούσαν μόνο 50.000 άτομα από όλες τις τάξεις. Έτσι ο G. Gallup προέβλεψε σωστά τη νίκη του Roosvelt με ποσοστό 62%.

Η τεράστια αποτυχία της δημοσκόπησης που έκανε το περιοδικό οφείλεται στο ότι το δείγμα που επιλέγει δεν ήταν αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού αφού πάρθηκε μόνο από τους αναγνώστες του περιοδικού.

Οι αρχές και οι μέθοδοι που εφαρμόζονται για τη συλλογή και ανάλυση των δεδομένων από ένα πληθυσμό είναι αντικείμενο της Δειγματοληψίας (Sampling) η οποία αποτελεί τη βάση της Στατιστικής.

Αξιόλογα άρθρα

Online Επισκέπτες

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 105 επισκέπτες και κανένα μέλος