kiosterakis.gr +

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ-ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΜΕ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΜΑΤΙΑ...

Γενετικός άτλας της ανθρώπινης ιστορίας

Βρετανοί και Γερμανοί δημιούργησαν τον πρώτο διαδραστικό χάρτη της ανθρώπινης γενετικής ιστορίας, ο οποίος, καλύπτοντας μία περίοδο 4.000 ετών, φέρνει στο φως το πολύπλοκο γενετικό «ανακάτεμα» ανάμεσα στους πληθυσμούς της Ευρώπης, της Αφρικής, της Ασίας και της Αμερικής.

Ο χάρτης
Μεταξύ άλλων, ο «άτλας» δείχνει ότι οι απομονωμένοι Καλάς που ζουν στην οροσειρά Ινδοκούς του Πακιστάν, φέρουν σήμερα στο DNA τους αρχαία γονίδια που έφθασαν στην Ασία από την Ευρώπη ή τη Μέση Ανατολή (η ακριβής προέλευσή τους δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί) πιθανότατα μέσω του στρατού του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ακριβώς αυτό πάντα πίστευαν οι ίδιοι οι Καλάς και τώρα η γενετική έρευνα μάλλον τους δικαιώνει.

Οι ερευνητές του πανεπιστημίου της Οξφόρδης (Τμήμα Στατιστικής) και του University College του Λονδίνου (Ινστιτούτο Γενετικής), καθώς και του Ινστιτούτου Εξελικτικής Ανθρωπολογίας Μαξ Πλανκ της Λειψίας, με επικεφαλής τον δρ. Γκάρετ Χέλενταλ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Science", σύμφωνα με τους «Τάιμς της Νέας Υόρκης», τη βρετανική «Ιντιπέντεντ» και το "Nature", βάσισαν τον «χάρτη» τους στην πλήρη συγκριτική ανάλυση του DNA 1.490 ανθρώπων από 95 πληθυσμούς από όλο τον κόσμο.

«Το DNA έχει πράγματι τη δύναμη να λέει ιστορίες και να αποκαλύπτει λεπτομέρειες από το παρελθόν της ανθρωπότητας», δήλωσε ο ερευνητής δρ. Σάιμον Μάγιερς του Κέντρου Ανθρώπινης Γενετικής του Ινστιτούτου Wellcome, το οποίο χρηματοδότησε την έρευνα.

Η γενετική έρευνα φέρνει στο φως συμβάντα που δεν είναι κατ' ανάγκη καταγραμμένα στην ιστορία. Για παράδειγμα, τόνισε ο Σάιμον Μέγιερς, «το DNA του λαού των Του στη σύγχρονη Κίνα δείχνει ότι περίπου στο 1.200 μΧ Ευρωπαίοι παρόμοιοι με τους σύγχρονους Έλληνες αναμίχθηκαν (γενετικά) με ένα κατά τα άλλα κινεζικό πληθυσμό. Πιθανώς, η προέλευση αυτού του ευρωπαϊκού DNA είναι έμποροι που ταξίδευαν στον γειτονικό Δρόμο του Μεταξιού».

Ο χάρτης επίσης, μεταξύ άλλων, αναδεικνύει τη γενετική κληρονομιά των επιδρομών των Μογγόλων του 13ου αιώνα, η οποία φθάνει μέχρι την Τουρκία. Οι Τούρκοι εμφανίζονται να έχουν σήμερα σε ποσοστό 8% «μογγολικά» γονίδια, έναντι 39% των Ουζμπέκων και 50% των Ουιγούρων της Κίνας.

Το βασικό μήνυμα του «άτλαντα» είναι, σύμφωνα με τον Γκάρετ Χέλενταλ, ότι «σχεδόν όλοι οι πληθυσμοί εμφανίζουν συμβάντα γενετικής επιμιξίας, συνεπώς αυτά είναι πολύ κοινά σε όλη την πρόσφατη ιστορία και συχνά εμπλέκουν ανθρώπους που μεταναστεύουν μεγάλες αποστάσεις». «Κάθε πληθυσμός έχει μια συγκεκριμένη γενετική "παλέτα"», πρόσθεσε ο δρ. Ντάνιελ Φαλούς του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ.

Ο διαδραστικός γενετικός χάρτης είναι ελεύθερα προσβάσιμος από όλους στη διεύθυνση: admixturemap.paintmychromosomes.com