kiosterakis.gr +

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ-ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΜΕ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΜΑΤΙΑ...

Το άγχος των εξετάσεων...

Γράφει, η Μαρία Παναγιωτάκη - Υπεύθυνη Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Ν. Ηρακλείου

Νεαρός μαθητήςΆγχος. Κάνει την καρδιά σας να βροντοχτυπά, την αναπνοή σας να επιταχύνεται και το μέτωπό σας να ιδρώνει. Έφηβοι και μη, το παραγνωρίζουν! Να το καταπολεμήσουμε γίνεται; Σαφώς και ναι!

Εσείς, γονείς, ιδού τι μπορείτε να κάνετε για το άγχος

1. Ακούτε με προσοχή το παιδί σας, ώστε να ξέρει ότι έχει κάποιον να το ακούσει χωρίς να του ασκήσει κριτική.

2. Προσπαθήσετε να μετριάσετε το δικό σας άγχος γιατί αποτελείτε πρότυπο και σας μιμείται – μιμείται τις ενέργειες και όχι τις θεωρίες.

3. Οι αυστηροί και οι υπερπροστατευτικοί γονείς, έχουν πιο αγχώδη παιδιά από τους άλλους, οι πρώτοι επειδή τα μειώνουν συστηματικά και οι δεύτεροι επειδή δεν επιτρέπουν ουσιαστικά τις πρωτοβουλίες. Τα παιδιά που ζουν περιορισμένα ή πολύ προστατευμένα, δεν ξέρουν πώς να αντιμετωπίζουν καταστάσεις και φυσικά αγχώνονται.

4. Μάθετε στο παιδί και στον έφηβό σας να βάζει τα πράγματα σε μια σειρά. Ο προγραμματισμός είναι βασική παράμετρος της ηρεμίας. Ακόμα κι αν το πρόγραμμα δεν τηρείται σχολαστικά, απαλύνει το άγχος σε μεγάλο βαθμό. Επιπλέον, δίνει στο άτομο μια αίσθηση ότι ελέγχει εκείνο την κατάσταση.

001-puzle

5. Τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν να βάζουν όρια στους άλλους και να λένε με ευγένεια «όχι».

6. Αν το παιδί σας είναι εσωστρεφές, προσπαθήστε με διακριτικότητα να ενισχύστε την κοινωνικοποίησή του. Είναι απαραίτητο να έχει φίλους και φίλες με τους οποίους να μπορεί να συζητά όσα το αγχώνουν. Δεν είναι καλό να συζητά όλα τα προβλήματά του μόνο με τους γονείς του.

7. Προϋπόθεση της φιλίας είναι η εμπιστοσύνη. Μην «κουτσουρεύετε» την εμπιστοσύνη του παιδιού σας προς τους φίλους του, εκτός και αν όντως το επηρεάζουν αρνητικά.

8. Δείχνετε με παραδείγματα στο παιδί ότι ακόμα και τα πιο δύσκολα καθήκοντα, τελικά διεκπεραιώνονται.

9. Τις περισσότερες φορές το παιδί δυσκολεύεται να τα βγάλει πέρα επειδή δεν ξέρει να ζητά βοήθεια. Εξηγήστε του ότι η ατομική προσπάθεια είναι σπουδαία, αλλά η ομαδική είναι σπουδαιότερη.

10. Τα παιδιά με κοινωνική ζωή έχουν πάντα λιγότερο άγχος γιατί ακουμπούν σε περισσότερες ομάδες υποστήριξης (αθλητικές, γειτονικές, ιδεολογικές, συγγενικές κ.λπ.) Όσο πιο μοναχικό είναι ένα παιδί, τόσο περισσότερο άγχος σωρεύει.

11. Συμμετέχετε όσο μπορείτε σε κοινωνικές παρεμβάσεις (π.χ. για το άλσος στη γειτονιά σας ή για τη βιβλιοθήκη του σχολείου) ώστε να δίνετε το παιδί το μήνυμα ότι όσο ασήμαντοι κι αν μοιάζουμε, ΟΛΟΙ μπορούμε ΚΑΤΙ να κάνουμε. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για την αυτοεκτίμηση του παιδιού.

Τρόποι διαχείρισης του άγχους

1. Εκπαιδεύστε το παιδί να αξιολογεί τα στρεσογόνα γεγονότα. Με αυτόν τον τρόπο θα μετριάσει το αίσθημα της απειλής.

2. Προτρέψτε το να λέει «Θα τα καταφέρω». Όσο απλοϊκό κι αν φαίνεται, η επανάληψη μιας θετικής φράσης φέρνει πολλές φορές θετικό αποτέλεσμα.

3. Είναι σημαντικό να επιμερίζει τα καθήκοντα που του φαίνονται τεράστια σε μικρότερα τμήματα και να τα αντιμετωπίζει πιο εύκολα «κομματάκι κομματάκι» παρά ορθωμένα μπροστά του όλα μαζί σαν βουνό.

4. Να εστιάζει στο πρόβλημα και όχι στα συναισθήματα που του γεννά. Αν πρέπει, πχ. Να διαβάσει 10 σελίδες και αγχώνεται αλλά πρέπει οπωσδήποτε να τις διαβάσει, θα πρέπει να αναγνωρίζει το άγχος που του προκαλείται αλλά να το βάλει «στην άκρη».

5. Αν κάποια υποχρέωση το αγχώσει πάρα πολύ, ας κάνει ένα διάλειμμα. Πρέπει να μάθει να λέει στον εαυτό του την εξής φράση: «Όσο κι αν με πιέζει αυτή η συγκεκριμένη δουλειά, αφού νιώθω τόσο άγχος αποκλείεται να την κάνω σωστά. Ας χαλαρώσω λίγο και μετά θα συνεχίσω με πιο καθαρό μυαλό».

6. Όταν του αναθέτετε υποχρεώσεις, να βεβαιώνεστε ότι το παιδί σας έχει «φορτωθεί» τόσα όσα αντέχει και ότι επιπλέον του περισσεύει διάθεση ή χρόνος για να είναι παράλληλα και έφηβος.

7. Μάθετε στο παιδί σας μικρές «διαφυγές». Αν νιώθει πολύ άγχος, ίσως χαλαρώσει τηλεφωνώντας σε κάποιο φίλο ή ακούγοντας για λίγο μουσική.

8. Ενθαρρύνετε τις αθλητικές δραστηριότητες, χωρίς όμως να πιέζετε το παιδί σας. Οι έφηβοι που αθλούνται έχουν καλύτερες επιδόσεις σε όλους τους τομείς.

9. Προσέχετε όσο μπορείτε τη σωστή διατροφή του. Αν πίνει καφέδες, καθιερώστε στο σπίτι τη χρήση ντεκαφεϊνέ.

10. Όταν το παιδί παρεκτρέπεται από το άγχος του, να λέτε ήρεμα και αποφασιστικά: «Με θυμώνεις όταν φωνάζεις και δε μιλάς σαν άνθρωπος» ή «Πάψε να μου μιλάς άσχημα, γιατί ούτε σε σένα αξίζει να φέρεσαι έτσι, ούτε σε μένα αξίζει να μου φέρονται έτσι».

11. Εξηγήστε του ότι το άγχος μειώνει τις δυνατότητες μας στο ελάχιστο. Ζητήστε του να κλείσει τα μάτια του και να φανταστεί ότι βρίσκεται σε έναν πολύ όμορφο χώρο, καλοκαίρι στην παραλία ή σε ένα γήπεδο. Χωρίς να φύγει από εκεί, ζητήστε του να επανεξετάσει το πρόβλημα. Μήπως όταν νιώθει όμορφα, αισθάνεται συγχρόνως ότι το πρόβλημα του «μικραίνει»;

Κι ενώ το άγχος έχει μετατραπεί σε εχθρό δημόσιας υγείας, νέα έρευνα προτείνει πως το άγχος μπορεί να σας κάνει κακό μόνον εάν πιστεύετε κάτι τέτοιο. Η Ψυχολόγος Κέλλυ ΜακΓκόνιγκαλ μας παροτρύνει να δούμε το άγχος θετικά και μας εισάγει σ' έναν αφανή μηχανισμό για τη μείωση του άγχους: προσεγγίστε τους άλλους. Δείτε το πολύ ενδιαφέρον video από τη συμμετοχή της Ψυχολόγου στο TEDx:

Αν δεν εμφανιστούν ελληνικοί υπότιτλοι, ρυθμίστε την επιλογή της γλώσσας - κάτω δεξιά - σε greek

Μια ακόμα περίφημη ομιλία στο TEDx προτείνουμε εδώ. Κεντρικό μας θέμα παραμένει το άγχος, αλλά το διερευνούμε μέσω της γλώσσας του σώματος η οποία επηρεάζει μεν το πώς μας βλέπουν οι άλλοι, αλλά μπορεί επίσης ν' αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τον εαυτό μας. Η κοινωνική ψυχολόγος Άμι Κάντι δείχνει πώς οι «στάσεις δύναμης» – το να στεκόμαστε σε μια πόζα αυτοπεποίθησης, ακόμη κι όταν δεν νιώθουμε εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας — μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα τεστοστερόνης και κορτιζόλης (= βασική ορμόνη του άγχους) στον εγκέφαλο και μπορεί να έχει αντίκτυπο στις πιθανότητες επιτυχίας μας.

Υποψήφιοι των Πανελληνίων παρακολουθήστε!

Αν δεν εμφανιστούν ελληνικοί υπότιτλοι, ρυθμίστε την επιλογή της γλώσσας - κάτω δεξιά - σε greek

ΠΗΓΗ: symvstathmos.wordpress.com